5. mars 2015

  Til startsiden

  Om TFoU
  Dette gjør vi
  Publikasjoner
  Prosjekter
  Medarbeidere
  Referanser
  Kontaktinfo
  Nyheter
   

 

Kronikker

TFoU på forskning.no

Ledige stillinger

... når kunnskap betyr noe!  

     




TFoU nyheter på RSS/XML.

 

Publisert: 21. mai 2012

Foreleste om opplevelser og markedsføring

......
 
OPPLEVELSE: For å sette riktig pris på en opplevelse, må en forstå hva det er ved opplevelsen som gir verdi til kunden. Her er det deltakerne på samlingen om reiseliv som selv får teste ut maritime opplevelser. Foro: Anne Gerete Walaunet.
 

Roald Lysø og Morten Stene fra Trøndelag Forskning og Utvikling var begge sentrale foredragsholdere da reiselivsaktører fra Norge og Sverige nylig samlet seg på NORVEG i Rørvik. Tema for samlingen var interregional innovasjon innen reiseliv, med spesiell fokus på opplevelsesnæring. Roald Lysø tok for seg hva en opplevelse egentlig er.

Av: Anne Sigrid Haugset

- Opplevelsen er et skjørt og flyktig fenomen som ikke kan standardiseres, den aktiverer alle sansene og selve opplevelsesforløpet har flere faser, sa Lysø i sitt foredrag.

Samlingen i Rørvik var for bedrifter som er med i Interregprosjektet Interregional innovasjon Sverige-Norge 2012-2012 Reiseliv, og ble arrangert av prosjektleder SINTEF. Roald Lysø var hentet inn for å snakke om opplevelsesnæring og spesielt bruk av teknologi i denne sammenhengen, mens Morten Stene bidro med kunnskap om prising og markedsføring av opplevelsesprodukter.

Roald Lysø hadde invitert med seg Gro-Anita Mortensen fra Sør-Trøndelag fylkeskommune, og sammen ga de deltakerne en innføring i både konseptet opplevelser, hvordan den oppleves og hvordan teknologi kan brukes for å forsterke og understøtte opplevelsen.

Opplevelser skapes over tid
- En opplevelse skapes i et lengre tidsspenn enn man kanskje først tror. Vi snakker om et sammenhengende opplevelsesforløp der tida før opplevelsen, ankomsten, selve kjerneopplevelsen og også tida etterpå har betydning, sier Roald Lysø.

I de ulike fasene opplever kunden med varierende grad av intensitet, og det er verdt å merke seg at både ankomsten til stedet der opplevelsen skjer og tida etter besøket har høy grad av opplevelsesintensitet.

Teknologi understøtter opplevelser
Gro-Anita Mortensen presenterte blant annet eTrøndelag, som er Sør-Trøndelag fylkeskommunes digitale verktøykasse innen regional utvikling. Digital kulturutvikling er sentralt her, og Mortensen viste mange eksempler på at fylkets kulturarv er gjort søkbar og tilgjengelig gjennom nye medier.

Morten Stene tok for seg prising og markedsføring når produktet er en opplevelse. Å selge opplevelser vil si å selge tjenester og ikke fysiske produkter. Dessuten vil det si å selge noe som er subjektivt, personlig og vanskelig å kvalitetsvurdere fordi selve opplevelsen skapes av kunden selv, inne i vedkommende.

FORELESTE: Fra venstre Roald Lysø og
Morten Stene, TFoU.

Hvordan sette prislapp på opplevelser?
- Derfor er også opplevelser ekstremt krevende å prissette. Først må en se på kostnadssiden, og sørge for å dekke inn dette. Deretter handler det om å finne ut av hva det er slags aspekter ved opplevelsen som gir størst verdi til kunden, og fokusere på dette i prissettingen, sier Stene.

Et eksempel på dette er om en skal ta billett for å komme inn på et festival- eller opplevelsesparkområde, eller om hver aktivitet eller konsert skal prises. Dersom det å komme inn og kose seg på selve området, for eksempel i en dyre- eller familiepark, er det viktigste for kunden, kan det å betale billett ved inngangen være mest riktig.  

Viktig å kjenne kundene
- Men dersom det er de enkelte opplevelsene som er viktig, for eksempel enkeltkonserter under en musikkfestival eller kulturmartna, er billetter til hver enkelt av dem å foretrekke. Det hele koker ned til at en bør kjenne kundene sine og forstå hva det er som gir dem verdi og hva de søker gjennom opplevelsen, sier Stene.

Lenker:
Roald Lysø og Gro-Anita Mortensens lysark om opplevelser
Morten Stenes lysark om prissetting av opplevelser



Les mer om:
Morten Stene
Roald Lysø



Sist endret 18.05.2012     Utskriftsvennlig side Skriv ut artikkel Tips en venn   Kontakt oss               [ Tilbake ]



www.tfou.nowww.tfou.notfou.no

Nyheter
Jørgenvåg ny kontorleder 05.03.2015
Sammen om kritisk infrastruktur? 02.03.2015
En strategisk offentlig sektor? 26.02.2015
Filosofisk blikk på samtaleteknikker 23.02.2015
Fylkespolitikerne bruker forskning 19.02.2015
Spennende funn om opptak i barnehage 16.02.2015
Mer samfunnsnyttig forskning 12.02.2015
                  Nyhetsarkiv...


I pressen
Full bemanning i bare to timer [Dagen] 04.03.2015
Én av fem barnehager fullt bemannet kun to timer om dagen [Dagbladet] 02.03.2015
Læring blir forretning [SteninkjerAvisa] 27.02.2015
Stort behov for investeringer for å produsere mer mat (Verdalingen) 26.02.2015
Forskerintervju: Om yrkesretting av fellesfag [nrk.no] 24.02.2015
Mener kulturstrategien fungerer [Trønder-Avisa] 18.02.2015
Geograf blir forsker [lokalavisa] 18.02.2015
                   Arkiv....

  Motta nyhetsbrev
 Eposadresse
 

 Type/frekvens
 
Oppsamlet pr. uke 
 S raskt som mulig


 

  Postboks 2501 7729 Steinkjer | Tel:74 13 46 60 | Fax:74 13 46 61 |  Epost: post@tfou.no           Webredaktør            Powered by Softdata